info@cliqid.nl
Maandag weer open vanaf 8.30 uur.
Geschreven door Eline Westervaarder op 14 juni 2018

Online versterkt offline (en vice versa)
Vier praktische tips om digitaal en fysiek op elkaar af te stemmen

Steeds meer organisaties in het MKB hechten grote waarde aan online zichtbaarheid. Toch constateer ik binnen mijn werk als online marketeer een grote kloof tussen hoe een organisatie door hun klanten offline wordt gezien en hoe zij diezelfde organisatie online hebben ervaren. Best gek want door online en offline met elkaar te verbinden kunnen organisaties op verschillende vlakken veel rendement behalen!

Wat communiceer je online en wat offline?
Wat zijn de kernwaarden van je organisatie? Wat zijn de wensen van je doelgroep? Wat is het onderscheid ten opzichte van de concurrentie? Zodra je antwoorden hebt op deze vragen weet je hoe jouw organisatie gepositioneerd moet worden. Pas hierna stel je het marketingbeleid vast. Zo zorg je ervoor dat wat je online communiceert op je website of social media, ook in werkelijk wordt uitgedragen. En daarmee schep je duidelijke verwachtingen naar je klant.

Een doelgroep wil zowel online als offline bediend worden. Maar wel met een ander doel. Vuistregel is: online staat voor gemak, offline is voor beleving. Houdt hier rekening mee bij de inzet van al je communicatiemiddelen!

Behandel B2B als consument
B2B wil steeds meer als ‘gewone consument’ behandeld worden. Die B2C-markt wordt vooral gekenmerkt door aankopen gebaseerd op emotie. Dit houdt in dat onze persoonlijke ervaring steeds meer van invloed is op hoe we zakelijk bediend willen worden.

Vier praktische tips om online en offline op elkaar af te stemmen:
1. Wees consistent.
Behoud je eigen merkidentiteit in je huisstijl en je communicatiemiddelen. 
2. Zorg voor koppeling tussen offline en online.
Maak je online kanalen zichtbaar op tastbare zaken, zoals productverpakkingen. En vice versa; zorg ervoor dat online bezoekers getriggerd worden om fysiek langs te komen, bijvoorbeeld door een korting te geven op een product bij een aankoop in de showroom.
3. Creëer waardevolle content.
Zorg dat je communicatie niet alleen eenrichtingsverkeer is, maar dat je input levert waardoor een klant wordt geïnspireerd, geïnformeerd of gemotiveerd. En zet die content natuurlijk zowel online als offline in.
4. Maak verbinding met je klanten.
Connect bijvoorbeeld met ze via social media, koppel hun e-mailadres aan een digitale nieuwsbrief, stuur ze uitnodigingen per post voor je evenementen of zet een aankoopspaarsysteem op. 

Online en offline combineren: de voordelen
Door online en offline met elkaar te combineren kan een organisatie zich dus krachtiger positioneren, klanten duurzamer binden en meer conversie behalen. 

Meer inspiratie nodig of graag gebruik maken van mijn expertise? Bel of e-mail mij! 0570 52 56 00 of e-mail naar eline@cliqid.nl!